Velg en side

Hvordan ser responsive hjemmesider ut? Også kjent som mobilvennlig hjemmesider. En responsive nettside leser hvilken enhet brukeren er på og tilpasser nettsiden ut i fra det. Nettsiden sin struktur blir bygget om med bokser. Og Hvis det ikke er plass til to bokser i bredden på brukeren sin skjerm detter den en boksen ned slik at brukeren får boksene på to linjer. Skulle brukeren gå på en større skjerm vil boksene vises på en linje. Det kan ofte også enkelt sees på menyen i toppen. Fra at de ulike linkene blir vist på rekke blir de nå samlet i en «boks» Brukeren må nå klikke på boksen for å se de ulike linkene. Selv om boksene detter riktig ned er det ikke sikkert google synes nettsiden din er mobilvennlig nok. Linker som klikkes på skal ikke ligge for tett og være store nok til at en mobilbruker enkelt skal kunne se og klikke seg videre uten forstyrrelser.

nettsprett3delthvit

Egne mobilsider vs. responsive nettsider

Det er ikke like vanlig nå på grunn av google sine føringer. Men det hender du ser nettsider som dukker opp med m.eksempel.no eller mobil.eksempel.no i dette tilfellet ligger det to separate sider som er bygd opp med ulik struktur for å være mest brukervennlig ift hvilken skjermstørrelse brukeren er inne på. Dette er ikke lengere en anbefalt løsning. Google ønsker heller at man bruker responsivt design med en inngangsside og at nettsiden selv forandrer seg ut i fra hvilken enhet brukeren er på.

Din google plassering avhenger av en responsiv hjemmeside.

Google sin algoritme går lengere enn å kun se på autoritet (linker) og innhold. Den ser også på nettsidens brukervennlighet. Hvis ikke nettsiden din i dag er tilpasset for mobiler og nettbrett vil plasseringen din i google falle og falle. Google ønsker at «søkere» skal kunne gå inn på de ulike søkeresultatene uavhengig av hvilken enhet det søkes fra.

Derfor er en mobilvennlig side viktig.

Over 50% av alle kjøp skjer på mobil. Ved å ikke ha en mobilvennlig siden går du i første omgang glipp av 50% av kundene dine.  ¾ av alle brukere sier de har større sannsynlighet for å besøke siden igjen dersom den er mobilvennlig. Og det er 67% større sjanse for at kunden gjøre et kjøp dersom nettsiden er responsive. Til slutt vil du også falle i rangering hos google med en nettside som ikke er mobilvennlig, uavhengig av enhet. Derfor er dette noe du må utbedre snarest.

(Kilde: https://searchenginewatch.com/sew/study/2208496/72-of-consumers-want-mobilefriendly-sites-google-research)

Er du usikker på om nettsiden din er mobilvennlig?

Med dette verktøyet kan du gjøre en sjekk på om nettsiden din er responsive / mobilvennlig. Den sjekker også hastighet på de ulike enhetene. Noe som også er meget essensielt. Last ned hele rapporten og finn ut hvordan du kan utbedre mest mulig. Noen ganger er det kanskje bare snakk om en button som burde forstørres eller at to knapper ligger for tett inntil hverandre.

https://testmysite.thinkwithgoogle.com/

thinkwithgoogle

Sjekk også med denne Google-testen:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Hjelp til å gjøre siden mobilvennlig, eller utbedre mindre feil?

Ta kontakt med oss, vi hjelper gjerne til.

Originally posted 2016-08-07 05:58:01.

Share This