Velg en side

Det er mye å tenkte på når man designer logo. Den skal være enkel, skape blikkfang, fungere i fremtiden og fungere på alle flater. Vi har her satt opp noen ulike punkter vi synes du skal se og tenke på før du bestemmer deg for logodesign.

Les også: Hva er vektorgrafikk? Og hvordan vektorisere logo eller illustrasjon

Enkel

Logodesignet burde være så enkelt som mulig. Hvordan kan du på enklest mulig måte fortelle seeren «navnet» og samtidig visualisere bedriftens identitet. Hva driver bedriften med? Kanskje kan alt utrykkes i font og farge uten symboler. Det ville i så fall vært ned mot det enkleste. Eller kanskje en pil, strek, geometrisk figur kan hjelpe til med å fremme budskapet. Tenk; – Så enkelt som mulig.

Minneverdig

Det finnes utallige logoer. For at nettopp din skal huskes av en seer er du nødt til å skape noen form for kommunikasjon. Er det noe med logoen som kan gjøre inntrykk. Målet må være at en tilfeldig forbipasserende husker logoen kun etter å ha sett den en gang og kjenner den fort igjen. Den kan da ikke være som alt annet. Svart font, arial uten symbol vil seeren kun blande med alt annet. Det må være noe unikt. Farge, font eller symbol som gjør at når han ser logodesignet øverst på fakturaen og kanskje igjen når naboen bygger på verandaen ser han den samme logoen på en hammer. Da først er logoen minneverdig. Kanskje han også visualiserer logoen når han tenker på at han trenger en ny skrutrekker?

Fremtidssikker

En logo skal ikke nødvendigvis være trendy. Den skal kunne følge med i tiden uten å falle fra. Hvis du klarer å skape en minneverdig logo er det veldig synd og mot sin hensikt hvis den må forandres hvert andre år for å være tidsriktig. Flere av de store endrer logoen sine, men ofte er det mindre justeringer som ikke går på bekostning av logoen, og med 10-20 års mellomrom. Det kan være fargeforandringer og enkle fontjusteringer. Ta google for eksempel som fjernet «seriffer» fra logoen sin. Men poenget, lag en fremtidssikker logo. En logo som ikke er basert på en ny trend men heller håndfast designteori.

google-logo-2

Fungere på flere flater

Logodesign må i dag fungere på det lille «instagram-profilbildet», kunne blåses opp på en 100’’ tv-skjerm og kanskje pryde inngangen på Oslo S. Det må kunne fungere på brevark og nettsiden. Med alle de ulike flater og medier er det veldig viktig at logoen er responsive og vektorgrafisk. Men selv om vektorgrafikk sikkrer at du kan blåse opp logoen din til en enorm størrelse uten å miste kvlitet betyr ikke at den fungerer i stor kvalitet. Det samme gjelder også ved forminsking. Her kommer vi tilbake til enkelhet igjen. Hvis logoen skal kunne fungere i et lite Instagramvindu, eller på deres egendesignede bedriftspenn kan ikke logoen være for detaljert. Det kan ikke være masse ulike symboler som skal forklare bedriften. Det vil kun bli rotete og utydelig i et mindre format.

Inspirasjon og lær av andre?

2000px-logo_nike-svg

Hvorfor fungerer Nike sitt logodesign? Hva symboliserer den? Inspirasjon er viktig. Hvorfor liker du de logoene du liker? Hva er det med den logoen som gjør at du husker den. Se også på ulike logoer, fonter og farger. Hvilke assosiasjoner får du? Er det en sammenheng mellom farger og bransje? Hvorfor brukes blå i bankbransjen og Rød i matbransjen? Hva med Orange og Grønn? Farger gir med en gang en assosiasjon og danner et bilde av bedriften. Velg riktig farge for dere. Hvordan blir logoen satt opp? Tekst / symbol forhold. Det er flere sider du kan lete opp logoer på men gjør søk i google, og finn en topp 100 liste du kan bla deg gjennom. Se denne for eksempel. 99 creative logo designs for inspiration

Unngå klisjeene

Denne er todelt. På den ene siden, hvordan kan du på enklest mulig måte forklare at bedriften driver med snekkervirksomhet. Jo, en hammer. Men hvis du tørr å stikke deg ut å være unik må man ha evnen til å tenke litt lengere. Kan f.eks navnet på firmaet skrives i bokstaver som ser ut som planker? Som sagt det er fordeler og ulemper. Enkelhet kommer øverst, og måten du enklest forteller at du er snekker er nettopp med en hammer. Eller hvis du driver med transport verden rundt er planeten kanskje det beste symbolet. Logoen vil kanskje ikke fremstå som unik, men du gir seeren den beste forklaringen. Det er en grunn til at det blir en klisje.

Motstå fristelsen for å etterligne

Ofte kan inspirasjonen ta overhånd og du ønsker nøyaktig lik logo. Eller du ser et arbeid fra en designer du liker som du skulle ønske var din bedrift. Problemet er ikke bare det etiske rundt å kopiere men også at du alltid kun vil ende opp som en god nummer 2. Bruk andre logoer til inspirasjon, men prøv å videreutvikle konsepter og tanker. Ikke stagner og kopier en eldre tanke. Tenk nytt.

Symetri

Logodesignet skal være en fryd for øyet. Det skal sies at nettopp dette kan brukes til sin fordel ved å skape noe usymmetrisk for å skape reaksjon fra seeren. Plassering av en bokstav der den «egentlig» ikke skal stå er et eksempel som brukes mye.  Men som hovedregel, symetri og balanse. Symbol og tekst i likevekt og symbol som er «geometrisk» riktig.

Ikke gå så langt som Yahoo kanskje

Mayer utalte etter logoen “our last move was to tilt the exclamation point by nine degrees, just to add a bit of whimsy”

Bruke negativt rom i logoen til noe

Negative rom i logodesign kan brukes til logoen fordel. Igjen dette med enkelthet, hvis tomrom i logoen kan brukes til å skape et symbol eller bokstav som fremmer noe bedriften vil fortelle seeren er det kanskje bedre enn å plassere et «eksta» symbol for å oppnå det samme. Jo mindre jo bedre.

Se på FedEx, den kanskje mest kjente for bruk av tomrom. Pilen som peker til høyre.

fedex

Aktivt logodesign ikke passivt

En stillestående hammer vil ansees som passiv, men en hammer som er «titltet» og slår ned vil fremstå som aktiv. Dette burde også logoen din visualisere ved bruk av symbol. Se Twitter sitt logodesign. En stille fugl kontra en fugl som kvitrer. Det ville vært en helt annen logo dersom fuglen var statisk og uten den «aktive formen»

Ikke bruk mer enn to fonter

Så noen flere gyllne regler. Mer en to fonter i samme logo vil skape rot. Kanskje du kan bruke en som hoved og en annen til slagord, men det burde stoppe der. Men med fonter som med symetri. Man kan fint bruke flere fonter for å skape reaksjon, men vit også da at det er det du gjør og gjør det med hensikt. Ikke kun fordi du liker tre fonter.

Fungere på både hvit og sort bakgrunn.

Ideelt sett burde ogoen både fungere i svart/hvit og hvit/svart. Den skal kunne benyttes om hverandre. Detter er ikke noe absolutt men vil være meget hendig i mange kommende sitvasjoner.

 

Originally posted 2016-09-13 04:36:00.

Share This